Otevřeli jsme další pobočku: nově nás najdete také v Českém Brodě

24.09.2021

Runflaty – ano, či ne?

blog-picture

Nově vyrobené automobily často nemají v kufru rezervu a potřebné nářadí. Místo toho jsou vybaveny sadami pro opravu pneumatik nebo pneumatikami run-flat. Ty nejsou žádnou novinkou, vznikly už ve třicátých letech minulého století. Ve vylepšené podobě se používají dodnes.

Vzhledově jsou runflaty od klasických pneumatik téměř k nerozeznání, liší se však použitou technologií i způsobem užívání. V čem je rozdíl, kdy zvažovat pořízení runflatových pneumatik a v jakém případě se vám nákup nevyplatí?

Není pneumatika jako pneumatika

Hlavní rozdíl mezi klasickými pneumatikami a runflaty se týká případných defektů. Pokud píchnete klasickou pneumatiku, je třeba okamžitě zastavit, ať jste, kde jste, a musíte ji vyměnit nejlépe ihned. Nutností je rezerva a potřebné vybavení v kufru auta.

Vozidla obutá do runflatových pneumatik rezervu nepotřebují (a většinou ji ani nemají). Díky speciální konstrukci s vyztuženými bočnicemi a podpůrnému kroužku v případě defektu kola udrží váhu auta i v případě, kdy dojde k poklesu tlaku v pneumatice. Nemusíte proto zastavovat a řešit píchlé kolo, pohodlně ujedete ještě několik desítek až stovek kilometrů (konkrétní dojezd se liší podle výrobce). To ale neznamená, že můžete pokračovat v jízdě, jako by se nechumelilo: nejvyšší možná rychlost na defektních runflatových pneumatikách je kolem 80 km/h.

Použití tohoto druhu pneumatik je vhodné pro auta disponující systémem monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) na palubní desce, který vás o případném poklesu informuje. Bez něj byste si píchlého kola totiž vůbec nemuseli všimnout a neměli byste dostatek času dojet k autoservisu nebo garáži. Většina aut vyrobených po roce 2014 už TPMS má, od roku 2018 je u nových automobilů dokonce povinné.

Pneumatiky run-flat vás nenechají uvíznout na okraji silnice ani vás nedonutí vytáhnout rezervu a měnit pneumatiku na těch nejnemožnějších místech. Umožní vám bezpečně dojet, kam potřebujete. Nejsou však dokonalé a nehodí se pro všechny.

Výhody a nevýhody runflatů

Jedním z benefitů runflatových pneumatik je snížení hmotnosti auta vlivem chybějícího nákladu v podobě rezervy a příslušenství pro výměnu defektní pneumatiky. Největší výhodou je ale fakt, že se při defektu nemusíte zaobírat výměnou kola a můžete pokračovat v jízdě, byť v omezené rychlosti a s limitovaným počtem ujetých kilometrů.

A nevýhody? Auta bez TPMS nejsou pro runflaty vhodná. Pokud TPMS máte, můžete si tento druh dojezdových pneumatik pořídit, pořizovací cena runflatů je ale oproti klasickým pneumatikám vyšší přibližně o 1 000 korun na kus, dražší je také přezouvání, protože stroj na runflatové pneumatiky nemá každý servis. Navíc defektní runflatovou pneumatiku už neopravíte, musíte ji vyměnit za jinou (a často se mění v páru). Ne každému také vyhovuje tvrdší jízda na tomto druhu obutí.

Pokud máte TPMS a nevadí vám vyšší náklady výměnou za pohodlí, jsou runflaty tím správným řešením.

Pořád si nejste jisti, jaké obutí zvolit? Kontaktujte nás, rádi vám pomůžeme s výběrem.

Potřebujete vyměnit sklo?

Pro nás je to hračka!

Autosklo a pneuservis Kalfas
Nupacká 42, Praha 10, 100 00 Strašnice

otevírací doba

PO - PÁ 8:00 - 17:00


+420 731 151 200

Autosklo a pneuservis Kalfas
Františka Macháčka 1461, 282 01 Český Brod

otevírací doba

PO - PÁ 8:00 - 12:00, 13:00 - 17:00


+420 608 255 141