21.03.2021

Přezutí na letní pneumatiky - jak na to?

blog-picture

Zimní pneumatiky musíte mít dle zákona na svém vozidle minimálně od 1. listopadu do 31. března. Posléze už stačí sledovat teplotu venku a rozhodnout se, kdy je vhodný čas přezout pneumatiky zpět na letní. Obecně platí, že pokud se ranní teploty dlouhodoběji drží kolem 7 °C, je vhodné zajít do pneuservisu a nechat si gumy přezout. Pokud se chcete do přezutí pustit svépomocí, v dnešním článku naleznete naše rady a tipy, čeho se při výměně držet.

Správná hloubka dezénu

Nechce se vám utrácet za nové pneumatiky a rádi byste na auto nasadili starší kola? Mějte se na pozoru. Nové letní pneumatiky mají hloubku dezénu 8 mm, přičemž zákonem stanovené minimum je 1,6 mm. Jaký je mezi tím rozdíl? Především v brzdné vzdálenosti – ta je u nových pneumatik až o polovinu kratší než u pneumatik sjetých. U pneumatik s hloubkou dezénu pouhých 1,6 mm již opravdu hazardujete se životem nejen vlastním, ale i ostatních účastníků silničního provozu.

Potřebné vybavení

Před samotnou výměnou pneumatik byste si měli nachystat všechno potřebné vybavení. Patří sem zejména: automobilový zvedák (hever) – většinou stačí základní zvedák s dvoutunovou kapacitou; křížový klíč, jenž použijete pro uvolnění a utažení matic; momentový klíč, kterým ověříte dostatečné utažení šroubů na kole; rázový utahovák (povolovák); rukavice, abyste se při výměně zbytečně neumazali.

Přezutí na letní pneumatiky snadno a rychle

Nejprve je zapotřebí auto zajistit, abyste se vyhnuli pohybu vozidla v nejnevhodnější možný okamžik. Zatáhněte ruční brzdu, zařaďte jedničku nebo zpátečku a ujistěte se, že přezouváte pneumatiky na rovném povrchu. Pokud máte automat, přepněte do polohy P.

Pro první krok nechte auto na zemi a povolte šrouby na kolech o půl otáčky. Dále pak zasuňte hever pod auto a umístěte ho na správné místo, které zjistíte většinou podle značek na bočním prahu vozidla. Vůz mírně nadzvedněte, aby se kolo nedotýkalo vozovky.

Povolené šrouby vyšroubujte – postupujte do kříže a vždy po dvou nebo třech otáčkách. K povolení můžete použít rázový povolovák, čímž si značně usnadníte práci. Jakmile jsou šrouby pryč, můžete sundat kolo. Kolo položte pod auto, aby se vám neodkutálelo pryč.

Přezujte pneumatiku a za pomocí křížového klíče opět utáhněte všechny šrouby. Je nutné dbát na to, aby mělo kolo správnou orientaci. Poté auto spusťte z heveru a dotáhněte šrouby za pomoci momentového klíče na požadovaný točivý moment. Znovu utahujte do kříže, čímž zajistíte, že je kolo správně usazeno. Tímto způsobem pokračujte i u zbylých kol. Jakmile se rozjedete, nezapomeňte se po 100 km zastavit a znovu dotáhnout všechny šrouby.

Rady na závěr

Je pravděpodobné, že po nasazení nebudou mít letní gumy požadovaný tlak. Ke kontrole použijte přenosný měřič nebo přímo kompresor, kterým pneumatiky dofouknete na požadovaný tlak. Pokud nemáte vlastní, stačí si dojet k nejbližší čerpací stanici.

Je potřeba přední a zadní pneumatiky pravidelně prohazovat, aby docházelo k pravidelnému opotřebení a neměli jste například přední gumy přílišně sjeté.

Přenechte přezutí pneumatik profesionálům. Jsme rychlí, profesionální a cenově dostupní. Obraťte se na nás a nechte si v našem pneuservisu vyměnit kola nebo i třeba čelní sklo.

Potřebujete vyměnit sklo?

Pro nás je to hračka!

Autosklo a pneuservis Kalfas Malešická 2749/18, 130 00 Praha 3