09.11.2021

Přezutí na zimní pneumatiky: vše, co potřebujete vědět

blog-picture

S příchodem listopadu přišly i první mrazíky a motoristi proto musí začít přemýšlet o výměně pneumatik na zimní sadu. Je vhodné nenechávat věci na poslední chvíli a raději si už teď obstarat zimní gumy, ať vás pak nepřekvapí první sníh.

V dnešním článku přinášíme velké shrnutí všeho, co o zimních pneumatikách potřebujete vědět – co o nich říká zákon, jak se liší od letních gum či zda se vám vyplatí investice do celoročních pneumatik.

Kdy je potřeba mít na autě zimní pneumatiky?

Zákon o provozu na pozemních komunikacích hovoří vcelku jasně – na osobním automobilu je zapotřebí mít nasazené zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že:

  1. se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
  2. lze na základě povětrnostních podmínek předpokládat, že se na silnici během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led či námraza.

Z toho vyplývá, že neexistuje přesné datum, kdy musíte mít na autě nasazené zimní pneumatiky. Pokud se nicméně chcete vyvarovat nejen pokutě, ale i případné nehodě, je vhodné být včas připraven. Už v polovině října se často objeví první zimní mrazíky, a pokud tedy jezdíte do práce brzy ráno, není od věci přezout na zimní pneumatiky hned na začátku měsíce. Je také důležité počítat s tím, že čím déle budete přezutí odkládat, tím déle si pak v pneuservisu počkáte, jelikož s prvním příchodem sněhového poprašku rozhodně nebudete jediní, kdo si na přezutí vzpomněl až za pět minut dvanáct. Nechte si tedy pneumatiky přezout u nás – tento úkon děláme na počkání.

Jaký je rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami?

Letní pneumatiky jsou oproti zimním násobně tvrdší, mají mělčí vzorek a jsou určeny pro jízdu v teplotách nad 7 °C. Jakmile teplota klesne pod tuto hranici, pneumatiky ztrácí svou pružnost, čímž se snižuje i jejich přilnavost k povrchu. Právě přilnavost je pro bezpečnou jízdu zcela zásadní. Výsledkem toho je, že letní gumy přestávají plnit svou funkci i na suchém povrchu bez vrstvy sněhu či ledu.

Naproti tomu zimní pneumatiky jsou přizpůsobené jízdě pod 7 °C. Na rozdíl od letních pneumatik jsou měkčí (obsahují totiž siliku, jenž zvyšuje přilnavost na sněhu a ledu) a mají výrazně hlubší dezén, díky čemuž mají vynikající záběr na sněhu. Drážky mají ještě další funkci – odvádí vodu, bláto či rozbředlý sníh a auto tak lépe drží na silnici. Zimní gumy se ale skutečně hodí pouze do chladných měsíců – od 15 °C výš své jízdní vlastnosti ztrácí, což se projevuje zejména na delší brzdné dráze (pro srovnání: pokud budete na zimních pneumatikách jezdit i v létě, můžete na nich zastavit až o sedm metrů dál než v zimě).

Je navíc nutné, aby zimní pneumatiky u osobních aut měly hloubku dezénu alespoň 4 mm. Toto pravidlo se každopádně nevztahuje na rezervní pneumatiku, kdy je na ní zapotřebí nouzově dojet.

Zimní pneumatiky nejčastěji poznáte tak, že jsou označeny symbolem vločky či nápisem M+S (Mud + Snow = Bláto + Sníh). Je nutné ale vědět, že pneumatiky označené M+S už nebudou od 30. září 2024 uznávány coby bezpečné zimní pneu.

Pokud se chcete vyhnout přezouvání pneumatiky, vaší další možností jsou celoroční pneumatiky. Ty se hodí primárně pro případy, kdy auto využíváte jen sporadicky a chcete ušetřit. U těchto pneumatik je ale potřeba počítat s tím, že jejich hlavní nevýhodou je právě jejich univerzálnost a jízdní vlastnosti – zkrátka že na jízdu v létě i v zimě budou dostačující pro občasné vyjížďky, neměli byste se ale na ně stoprocentně spoléhat.

Potřebujete rychle a profesionálně vyměnit pneumatiky? Obraťte se na nás – váš vůz vám přezujeme na počkání. Čekání si můžete zkrátit kávou zdarma a během chvilky odjet s novým obutím. Těšíme se na vás.

Potřebujete vyměnit sklo?

Pro nás je to hračka!

Autosklo a pneuservis Kalfas Malešická 2749/18, 130 00 Praha 3