20.05.2021

Renovace světlometů krok za krokem

blog-picture

Chcete, aby vaše světlomety znovu zářily do dáli jako nové? Tomu je snadná pomoc. V dnešním článku vás krok za krokem provedeme celým procesem renovace světlometů od broušení až po finální ochranu.

Co k renovaci potřebujete?

Než se pustíte do práce, měli byste si nachystat vše potřebné. Začněte důkladným omytím světlometu (stačí čistým hadříkem a vodou). Abyste si ochránili přilehlé díly karoserie před bruskou, oblepte světlomet kolem dokola maskovací či elektroizolační páskou.

Dále budete potřebovat brusný papír, vrtačku a stopku se závitem, molitanový lešticí kotouč, lešticí pastu na vodní bázi, a nakonec také ochranný nano vosk, který rozleštíte a zakončíte jím tak své dílo.

Důkladné broušení je základ úspěchu

K broušení můžete využít buď ruční brusný papír, který přeložíte a rovnoměrně po celé ploše světlometu brousíte střídavě vodorovně a následně svisle. Jednodušší a efektivnější možností je ovšem použít vrtačku, na níž pomocí stopky se závitem upnete unašeč, na nějž suchým zipem upevníte postupně brusné kotouče. První broušení je velice důležité – začneme nejprve se zrnitostí P400 a nasucho tak zbrousíme a odstraníme co nejvíce velkých povrchových vad. Obecně by každý krok broušení měl trvat zhruba 5–10 minut, první broušení trvá každopádně déle, jelikož musíte nejprve zcela odstranit vrstvy původního krycího laku, sjednotit povrch do mléčně bílé, matné barvy a vybrousit hloubková znečistění a poškození.

Následuje druhé kolo broušení – tentokrát již jemnějším papírem o zrnitosti P800. Broušení se nyní provádí namokro a světlomet konstantně udržujte mokrý za pomoci rozprašovače na vodu. Mezi jednotlivými broušeními vždy světlomet omyjte vodou a zkontrolujte, že jste skutečně zbrousili celý jeho povrch. Broušení musíte věnovat skutečně velkou pozornost – na něm totiž stojí výsledek celé vaší práce. Pozor dávejte především na to, aby se na světlomet nedostaly nečistoty, které by mohly povrh při broušení znovu poškodit.

Tímto způsobem pokračujte dál ke stále jemnější zrnitosti. Jakmile se dostane k zrnitosti P3000, měl by být navlhčený světlomet už téměř úplně průhledný. Jakmile ho osušíte, bude mít matnou bílou barvu bez viditelných vad a poškození.

Leštění světlometů

Nyní se dostáváte k druhé fázi, a to je leštění světlometů. Než začnete, mějte na paměti, že byste neměli světlomety leštit na přímém slunci. Do vrtačky znovu upněte unašeč, na který suchým zipem připevněte molitanový lešticí kotouč. Kotouč je zapotřebí velice zlehka navlhčit vodou. Poté na něj můžete nanést malé množství lešticí pasty, kterou pomocí kotouče rozetřete po celé ploše světlometu. Nyní se můžete pustit do leštění. Začněte pomalu a zlehka – tedy na nízké otáčky a příliš na kotouč netlačte. Jak budete postupovat, můžete otáčky i tlak na kotouč navyšovat. V průběhu si kontrolujte, že teplota světlometu není příliš vysoká – musíte na něm vždy být schopni udržet ruku. Celý proces leštění dvakrát zopakujte, přičemž v druhém kole již není zapotřebí tolik lešticí pasty. Pasta může při leštění zasychat – aby se vám jednodušeji pracovalo, doporučujeme na světlomet rozprášit trochu vody. Světlomet vyleštěte do sucha a následně ho řádně očistěte.

Ochrana především

A jsme prakticky u konce. Teď už vás jen čeká finální úprava – na světlomet naneste ochranný vosk a následně ho rozleštěte speciálními lešticími hadříky. Vosk hadříkem naneste na světlomet krouživým pohybem po celé jeho délce. Nechte jej zaschnout – trvá to zhruba půl hodiny – a poté ho rozleštěte. Ochranu znásobíte, pokud nanesete vosk ve dvou vrstvách.

Vaše světlomety jsou nyní jako nové a vy se můžete těšit z oslnivé záře vašich reflektorů. Dobrá práce!

Potřebujete vyměnit sklo?

Pro nás je to hračka!

Autosklo a pneuservis Kalfas Malešická 2749/18, 130 00 Praha 3